fbpx

Zima w kuchni: potrawy i desery idealne na chłodne dni

Zima w kuchni: potrawy i desery idealne na chłodne dni

Sezonowe potrawy zimowe to nie tylko dania okołoświąteczne. Gdy zrobi się naprawdę chłodno, pora sięgnąć po dania, które rozgrzeją i podniosą odporność. Zobacz, jakie to proste!

Podnosimy poziom energii

To właśnie w sezonie zimowym cierpimy na największy niedobór energii. Nasze ciało próbuje gromadzić kalorie niezbędne do ogrzania organizmu. Niedobór witaminy C – gdy mamy mniej świeżej zieleni pod ręką – może skutkować obniżeniem odporności. Brakuje też naturalnego światła słonecznego, czyli dobroczynnej witaminy D. Rozgrzewanie „od środka” należy połączyć z mądrym doborem składników. Dania mocno rozgrzewające, a jednocześnie tłuste i ciężkostrawne nie będą na dłuższą metę dobrze tolerowane. Warto raczej postawić na różnorodność składników, np. roślinny błonnik i rozgrzewające przyprawy.

Dietetycy nie mają wątpliwości, że zimą w naszej kuchni powinny królować m.in. kasze. Dania z dodatkiem gorącej kaszy gryczanej (bogate źródło błonnika) czy jaglanej doskonale ogrzewają, są sycące i nie podnoszą poziomu złego cholesterolu.

Kasza gryczana z warzywami

To bardzo proste, sycące danie na zimowy obiad, które można przygotować w kilku wersjach. Przy opcji „na szybko” wystarczy ugotować i odsączyć kaszę, podsmażyć na patelni zestaw warzyw mrożonych i doprawić je przyprawami – głównie pieprzem i czerwoną papryką. 

ZAPIEKANKA Z KASZY GRYCZANEJ

Opcja bardziej pracochłonna, ale pyszna i niezwykle sycąca. W tym wypadku – oprócz ugotowanej kaszy – musisz pokroić zestaw warzyw (cukinia, czerwona papryka, marchew, cebula) i dobrze je przyprawić (kurkuma, pieprz, imbir, kardamon). Masę warzywno-gryczaną należy zapiekać ok. 80 minut w piekarniku rozgrzanym do 180°C. Wersję mięsną dania można uzupełnić o przyprawioną pierś z kurczaka, pokrojoną w kostkę lub paski.
Rozgrzewamy zmysł smaku

Zimowa kuchnia stoi przyprawami. Im bardziej rozgrzewające, wyraziste, poprawiające smak – tym lepiej. W podręcznym „przyprawniku” nie może zabraknąć kilku rodzajów pieprzu (biały, czarny, cayenne, ziołowy), czerwonej papryki, kurkumy, imbiru, kardamonu i goździków.

W zimowej kuchni warto także poeksperymentować z przyprawami i smakami słodko-słonymi np. łącząc gorącą, gorzką czekoladę pitną z dodatkiem chilli. 

Czekolada pitna z chilli i cynamonem

Rozgrzewający napój w stylu „meksykańskim” przygotujesz już z 3 szklanek mleka, ¼ szklanki kakao, 1/5 szklanki cukru, odrobiny sproszkowanego chilli i pieprzu cayenne. Całość możesz doprawić szczyptą gałki muszkatołowej i cynamonem. Gotuj na wolnym ogniu przez kilka minut. Podawaj z piankami.
Osładzamy szarą, zimową codzienność

Słodkie smaki zimowe są intensywne – muszą być wyraziste i dawać dużą, ale zdrową dawkę energii. W tym czasie warto sięgnąć po miód, goździki i suszone owoce (jabłka, mango, figi). Sycącym, odżywczym deserem mogą być puszyste naleśniki polane miodem, smażone jabłka lub słodka owsianka z dodatkami.

Owsianka zimowa z bakaliami

Pożywną owsiankę „bakaliową” przygotujesz z litra mleka, 12 łyżek płatków owsianych, garści siekanych migdałów, garści suszonej żurawiny i 7 sztuk suszonych fig. Bakalie i figi pokrój w drobną kostkę. Zagotuj mleko, a po dodaniu płatków owsianych gotuj na małym ogniu przez ok. 8 minut. Po zdjęciu z ognia dodaj bakalie. Smacznego!