fbpx

Dania z truskawkami w wersji na słodko i na słono

Dania z truskawkami w wersji na słodko i na słono

Dania z truskawkami w wersji na słodko i na słono

Na naszych stołach wkrótce pojawią się potrawy z „królową” letnich owoców. Jednak słodkie naleśniki czy desery to nie jedyna opcja jej wykorzystania! Podpowiadamy, jak przyrządzić truskawki na słodko i słono, aby odkryć nowe smaki lub wydobyć coś nowego ze znanych dań.

Sezon ogórkowy, czyli sałatka z truskawkami i ogórkiem

Połączenie nie do końca typowe, ale – jak można się przekonać – bardzo smaczne, szczególnie w schłodzonej wersji. Miks truskawek i ogórka warto testować w połączeniu z innymi owocami i różnymi typami dressingu. Prostą letnią sałatkę można przygotować m.in. z ok. 0,5 kg truskawek, 3 ogórków i grapefruita oraz listków mięty. Wszystkie składniki należy pokroić w kostkę. Za dressing może posłużyć odrobina oliwy, soku z cytryny, soli i pieprzu. Przed podaniem sałatkę należy obowiązkowo schłodzić.

Fani truskawek w wersji pikantnej mogą testować połączenie tych owoców z ogórkiem, odrobiną soli i cukru oraz szczyptą kardamonu. Pokrojone składniki należy odstawić na kilka minut do momentu rozpuszczenia cukru. Ciekawym dodatkiem do sałatki będzie krem cytrynowy (5 łyżek gęstej śmietany, 2 łyżki soku z cytryny, odrobina cukru i soli). 

Pikantna przystawka: bagietki z truskawkami, serem i jalapeño

Za bazę posłuży świeża, pokrojona bagietka, z której należy przygotować tosty (pieczenie przez ok. 10 minut w dobrze rozgrzanym piekarniku). W skład pikantnego toppingu wchodzi ok. 200 g pokrojonych truskawek, mała łyżeczka zmielonego jalapeño, łyżka soku z limonki, łyżka miodu i odrobina soli. Mieszankę należy odstawić na kilka minut, aby smaki dokładnie się przeniknęły. Na gotowe tosty nakładamy grube plasterki koziego sera i polewany truskawkową pikantną mieszanką. Potrawę serwujemy z listkami mięty. Tosty można podawać także z fetą lub kozim serem w wersji marynowanej (marynata z ok. 80 g oliwy z oliwek z dodatkiem świeżej bazylii i tymianku, soli i pieprzu).

Ichigo mochi – truskawkowy przysmak po japońsku

Kluczowym składnikiem przysmaku, który przypomina trochę nasze rodzime knedle, jest pasta ze słodkiej fasoli. Warstwę zewnętrzną deseru wykonuje się z ciasta ryżowego. Obydwa składniki – ok. 300-400g słodkiej pasty fasolowej i ok. 150 g mąki ryżowej – będą niezbędne, jeśli chcemy poeksperymentować z nowymi smakami. Centralnym składnikiem deseru są oczywiście świeże truskawki.

Przygotowanie ciasta może okazać się wyzwaniem, ale efekt finalny zasługuje na poświęcony mu czas. Z pasty fasolowej należy uformować małe dyski i obtoczyć nimi umyte owoce. W misce mieszamy 200 ml wody, 60 g cukru i mąkę ryżową. Optymalny efekt można uzyskać, gotując ciasto „na parze”. Alternatywą jest użycie profesjonalnego parownika. Najprostsza metoda to umieszczenie ciasta w przykrytej misce, położonej na garnku z gotującą się wodą na ok. 15-20 minut. Po ostudzeniu ciasto należy mocno rozwałkować – posypanie stolnicy odrobiną skrobi usprawni pracę – i wstawić na kilka minut do lodówki. Z gotowego ciasta wycina się koła i delikatnie owija owoce obtoczone pastą. Trik polega na tym, aby w momencie składania ciasto zachowało optymalną elastyczność.

Grillowany kurczak z truskawkami i pikantnym sosem

Pikantny sos truskawkowy może wydobyć bardzo ciekawe smaki z dań grillowanych. Prosty zestaw można przygotować z 6-8 pokrojonych truskawek, 2 łyżek oliwy z oliwek, dużej łyżki miodu i dużej łyżki octu balsamicznego. 4-5 udek z kurczaka należy na 1 godzinę umieścić w marynacie złożonej z 3 łyżek oliwy, odrobiny soli i pieprzu, łyżeczki słodkiej papryki, łyżeczki soku z limonki. Mięso wraz z marynatą grillujemy przez kilka minut, aż do zrumienienia skórki, dolewając w ostatniej minucie smażenia sos z dodatkiem truskawek. Danie serwujemy z listkami rukoli.

Truskawkowa horchata meksykańska – słodki napój na bazie ryżu

Horchata to typowo letni napój – lub „deser” – popularny m.in. w Hiszpanii i w krajach Ameryki Południowej. Istnieje kilka wersji napoju, bazą meksykańskiej jest m.in. biały ryż. Truskawkową horchatę można przygotować z ok. ½ szklanki ryżu jaśminowego (lub basmati – z gatunkami można eksperymentować), 7 szklanek wody, laski cynamonu, szklanki pokrojonych truskawek, szklanki mleka i ½ szklanki mleka skondensowanego oraz ok. 6 łyżek cukru.

Ryż należy zalać trzema szklankami wody, dodając laskę cynamonu. Optymalny efekt uzyskamy po namoczeniu ryżu przez całą noc. Otrzymaną mieszankę (po usunięciu cynamonu) należy dokładnie zmiksować i odcedzić. Do wody ryżowej dodajemy pokrojone truskawki, cukier i 4 szklanki wody. Miksujemy ponownie. Mieszankę łączymy z odcedzoną wodą ryżową, dodajemy skondensowane mleko.

W krótszej wersji namoczony ryż należy ugotować, a następnie zmiksować. Mieszankę przyprawiamy sproszkowanym cynamonem, cukrem i skondensowanym mlekiem. Schłodzony napój podaje się z kostkami lodu.