fbpx

Jesień od kuchni: zdrowe, sezonowe potrawy, warzywa i owoce

Jesień od kuchni: zdrowe, sezonowe potrawy, warzywa i owoce

Jesień od kuchni: zdrowe, sezonowe potrawy, warzywa i owoce

Sezonowość w kuchni zawsze się sprawdza. Jak gotować, aby wykorzystać maksimum witamin i składników odżywczych?

Moda na sezonowe potrawy to jeden z najzdrowszych trendów w polskiej kuchni. Jesienią – w sercu sezonu zbiorów dorodnych owoców, warzyw i grzybów – warto przejść w tryb „slow food” i cieszyć się zdrową, naturalną kuchnią. O ile to możliwie, uzupełnijmy domowe zapasy o typowo jesienne warzywa:

  • tradycyjne, ziemniaczane potrawy dostarczą nam witaminę C, witaminy z grupy B, potas i wapń – ziemniaki gotowane są polecane szczególnie do diet lekkostrawnych
  • dynia gotowana tradycyjnie lub na parze to cenne źródło witaminy C, prowitaminy A (beta karoten), B6, potasu i błonnika
  • dania z dodatkiem buraka czerwonego są bezcennym źródłem kwasu foliowego i żelaza – warzywo cenione za wysoki poziom antyoksydantów, krwiotwórcze, wspierające diety zapobiegające anemii
  • cukinia – smaczny “dostawca” potasu, wapnia, fosforu oraz witamin C i K; idealne warzywo do gotowania na parze lub do duszenia
  • brukselka – odmiana kapusty o drobnych, kruchych główkach to odżywcza bomba z wysoką zawartością witamin C, A, E, K i błonnika ułatwiającego proces trawienia.
Cel zdrowego gotowania? Trzymać puls na poziomie witamin!

Smażenie ma swoje plusy – któż z nas nie kocha chrupkiej skórki? – ale może pozbawić potrawy cennych składników odżywczych. Wśród fanów zdrowej, sezonowej kuchni coraz popularniejszą metodą przyrządzania potraw jest gotowanie warzyw, mięs i ryb na parze. Szacuje się, że dzięki tej metodzie warzywa zachowują nawet do 60% pierwotnych składników odżywczych.

Wyższe wartości – nawet do 90% – można uzyskać stosując tzw. metodę gotowania bez wody, wykorzystywaną w nowoczesnych zestawach AMT.

Proces gotowania odbywa się w temp. 95°C, przy wykorzystaniu naturalnej kondensacji soków warzywnych, mięsnych lub owocowych.

Jesienne, sezonowe dania do gotowania na parze

W parowarze możesz przygotować jeden ze składników obiadu – np. gotowane brukselki, cukinię czy marchew – lub kompletną potrawę jednogarnkową. W naczyniach przystosowanych do gotowania „bez wody” sprawnie wykreujesz tradycyjny obiad, złożony np. z drobiowej piersi, gotowanych buraczków i ziemniaków.

Jesienią możesz pokusić się o wybór tradycyjnych dań na bazie warzyw sezonowych. Liście kapusty wykorzystaj do przygotowania tradycyjnych gołąbków na parze. Śliwki do pysznych knedli, a grzyby i smażoną cebulkę jako farsz do pierogów.

Parowar ułatwi szybkie gotowanie warzyw faszerowanych. Czerwoną, wydrążoną paprykę, świeże cukinie i bakłażany możesz wypełnić m.in. kaszą jaglaną lub ryżem i mięsem mielonym. Danie posyp niewielką ilością parmezanu. Preferujesz dania wege? Ryżową mieszankę wzbogać zielonym groszkiem lub kukurydzą. 

Na deser: owoce, orzechy i pestki

Śliwki, gruszki, winogrona, różne odmiany jabłek, orzechy, pestki dyni i słonecznika – to kolejne, jesienne „superfoods”, tym razem w wersji na słodko. Warto je uzupełnić o mniej popularne, ale bezcenne źródła witamin np. nieco cierpkie owoce pigwy lub owoce dzikiej róży. Zachwyć domowników tradycyjnymi, polskimi smakami. W parowarze przygotujesz m.in. faszerowane jabłka, gruszki i dynię w wersji “na słodko”. Miękkie, ugotowane owoce ułóż na talerzu i dopraw miodem, ulubionym syropem lub sosem czekoladowym. Danie możesz uwieńczyć drobną posypką z posiekanych orzechów i migdałów.

ZOSTAW KOMENTARZ